Vízia územného spravovania mesta
1. Plánované mesto
Aj keď mesto má svoj územný plán, časté zásahy a zmeny územného plánu oslabujú jeho význam a funkciu. Princíp plánovaného mesta znamená držanie sa plánu a vyhýbanie sa účelovým zmenám, ktoré pramenia z individuálnych záujmov vlastníkov pozemkov a podnikateľských subjektov. Navrhujeme preto obmedziť aktualizácie územného plánu na raz za 5 rokov. Výnimku by tvorili menšie čiastkové zmeny, ktoré by nenarušovali podstatu územného plánu a jeho koncept. Rozsah zmien, ktoré by spĺňali kategóriu menších by bol predom definovaný vo Všeobecnom Záväznom nariadení mesta. Navrhované zmeny by posudzovala komisia zložená z odborníkov v oblasti architektúry a územného plánovania.
2. Zelené mesto
Za posledných 10-15 rokov sa mesto s rozvojom ekonomiky stalo hlučnejšie, rušnejšie a prašnejšie. Mesto Bardejov ma relatívne zachovalú vzrastlú zeleň. Navrhujeme budovať na tejto výhode, plánovať a realizovať výsadbu ďalšej vzrastlej zelene tak, aby o 20 rokov sa mesto stalo skutočným zeleným mestom. Súčasťou plánu bude regulovanie a minimalizovanie veľkých betónových plôch , ktoré v lete mesto prehrievajú, podpora zelených striech, vertikálnych zelených plôch, znižovanie energetickej náročnosti budov v meste a podpora trvale udržateľného rozvoja mesta.
3. Perspektívne a rastúce mesto
Perspektívne mesto vytvára predpoklady. Jednou z hlavných úloh územného plánu je vytváranie priestoru na rast (kvantitatívny ale aj kvalitatívny) a regulovaný rozvoj mesta. Navrhujeme pokračovať v príprave potrebných mestských plôch na rozvoj a podporu priemyslu, bytovej výstavby, verejných budov pre kultúru, šport a služby.
4. Parkovacie plochy a doprava
Zo zvýšeným stupňom motorizácie mesto pociťuje veľký nedostatok parkovacích miest nielen v centrálnej časti mesta, ale aj pred bytovými domami. Najvypuklejšie je to vidieť asi na sídlisku Vinbarg. Navrhujeme sa venovať tomuto problému ešte intenzívnejšie a to budovaním ďalších parkovacích miest. Parkovacie miesta budú navrhnuté tak, aby boli kombinované so vzrastlou zeleňou. Týmto spôsobom nedôjde k prehrievaniu zaparkovaných automobilov. Pri riešení dopravy dbať na nadradenosť chodcov a peších zón tak, aby automobilová doprava nevytlačila príjemné prechádzky v rámci mestských časti. Navrhujem ďalej doplniť dopravný systém o sieť komunikácii vyhradených pre cyklistov.
5. Odpredávanie majetku mesta
Mesto v súčasnosti odpredáva nehnuteľný majetok (pozemky) bez vyžiadanie zámeru ako budúci vlastník plánuje využiť daný pozemok. Týmto spôsobom stráca priamy vplyv na výstavbu v danom území a vystavuje sa tlakom na zmenu územného plánu. Navrhujeme, aby mesto predávalo mestský nehnuteľný majetok len za konkrétnym účelom, ktorý bude zdokumentovaný architektonickou štúdiou vytvorenou buď na náklady záujemcu o odkúpenie pozemku v obchodnej súťaži alebo architektonickou štúdiou spracovanou na podnet mesta.
6. Hlavný architekt mesta
Mesto priamo nezamestnáva ani nemá externého architekta mesta už mnoho rokov. Navrhujeme, aby sa v štruktúre mesta vytvoril štatút Hlavného architekta mesta, ktorý by koordinoval územné plánovanie a prinášal ideové riešenia vzťahujúce sa k rozvoju mesta. K tomuto kroku by boli potrebné systémové zmeny v organizačnej štruktúre mesta. Historické mesto, ktoré je zapísané v zozname UNESCO by vedelo benefitovať z tohto kroku nielen na poli územného rozvoja mesta.
7. Architektonické súťaže
Zadávanie architektonických prác mesto rieši najčastejšie priamym výberom, rokovaním alebo prieskumom trhu so získaním min. troch cenových ponúk. Navrhujeme, aby mesto Bardejov opäť začalo používať možnosť, ktoré ponúkajú architektonické súťaže. Týmto spôsobom sa nevyberá len najvhodnejší dodávateľ architektonického riešenia, ale najvhodnejšie architektonické riešenie samotné.
8. Kontinuálna odborná a verejná diskusia
Rozhodnutia mesta na poli územného plánovania sa prevažne vygenerujú na úrade a následne prezentujú verejnosti. Navrhujeme častejšiu verejnú diskusiu o využití verejných priestorov a ich stvárnenia, ako aj o otázkach územného rozvoja mesta. Navrhujeme organizáciu odborných a tvorivých seminárov s účasťou verejnosti. Je potrebné vytvoriť priestor na zapojenie sa miestnej odbornej komunity v rozhodovacom procese. V meste máme množstvo schopných architektov, ktorý poznajú potreby mesta lepšie ako mimomestský architekti. Títo architekti by mali dostať možnosť spoluvytvárať rodné mesto.
9. Vizuálne znečistenie prostredia bilboardami a reklamami (Vizuálny smog)
Za posledné obdobie sa v meste premnožili reklamné pútače do takej miery, že je ťažko vnímať krásy mesta a samotnej architektúry. Nevhodné reklamné označenia a pútače sa dostávajú už aj do Centrálnej mestskej zóny - historického jadra. Z každej strany na nás "kričí" plagát alebo pútač, ktorý nám chce niečo predať. Aj keď si to mnohí neuvedomujú, má to negatívny vplyv na kvalitu prostredia, pohodu a podvedomie človeka. Nehovoriac o rušení skutočných vizuálnych hodnôt, ktoré mesto môže ponúkať. Navrhujeme, aby sa Verejným záväzným nariadením mesta zvýšil poplatok za verejné reklamné plochy a pútače. Tento krok bude mať za následok v prípade správneho nastavenia poplatkov, zníženie počtu reklamných plôch a navýšenie príjmu do mestskej pokladnice zároveň.
10. Graffiti
Graffiti sa začína čoraz častejšie objavovať na nechránených budovách v meste. I keď je možné graffiti, resp. streetart považovať za určitý druh umenia, problém vidíme v graffiti vo forme vandalizmu, kedy sú v našom meste poškodzované cudzie budovy bez súhlasu majiteľov. Navrhujeme preto, aby sa v meste vytvorili osobitné miesta pre toto umenie. Zároveň je potrebné pokračovať v monitorovaní verejných priestorov mestským kamerovým systémom, kamerový systém ďalej rozširovať a sprísniť tresty za poškodzovanie budov graffitmi. Nové budovy je potrebné navrhovať tak, aby nevznikali verejným priestorom nekontrolovateľné tmavé miesta, ktoré potom dávajú príležitosť sprejerom. Náklady na opravu týchto budov musia znášať samotný sprejeri ( alebo ich rodičia, ak ide o osoby neplnoleté).
Spracovatelia vízie: Ing.arch. Miloslav Olejár, Ing.arch. Alena Petejová
S dokumentom máme záujem ďalej detailnejšie pracovať a prizvať k jeho formovaniu aj ďalších architektov ale aj odborníkov z iných oblastí, ako aj samotných Bardejovčanov.
Aj keď mesto má svoj územný plán, časté zásahy a zmeny územného plánu oslabujú jeho význam a funkciu. Princíp plánovaného mesta znamená držanie sa plánu a vyhýbanie sa účelovým zmenám, ktoré pramenia z individuálnych záujmov vlastníkov pozemkov a podnikateľských subjektov. Navrhujeme preto obmedziť aktualizácie územného plánu na raz za 5 rokov. Výnimku by tvorili menšie čiastkové zmeny, ktoré by nenarušovali podstatu územného plánu a jeho koncept. Rozsah zmien, ktoré by spĺňali kategóriu menších by bol predom definovaný vo Všeobecnom Záväznom nariadení mesta. Navrhované zmeny by posudzovala komisia zložená z odborníkov v oblasti architektúry a územného plánovania.
2. Zelené mesto
Za posledných 10-15 rokov sa mesto s rozvojom ekonomiky stalo hlučnejšie, rušnejšie a prašnejšie. Mesto Bardejov ma relatívne zachovalú vzrastlú zeleň. Navrhujeme budovať na tejto výhode, plánovať a realizovať výsadbu ďalšej vzrastlej zelene tak, aby o 20 rokov sa mesto stalo skutočným zeleným mestom. Súčasťou plánu bude regulovanie a minimalizovanie veľkých betónových plôch , ktoré v lete mesto prehrievajú, podpora zelených striech, vertikálnych zelených plôch, znižovanie energetickej náročnosti budov v meste a podpora trvale udržateľného rozvoja mesta.
3. Perspektívne a rastúce mesto
Perspektívne mesto vytvára predpoklady. Jednou z hlavných úloh územného plánu je vytváranie priestoru na rast (kvantitatívny ale aj kvalitatívny) a regulovaný rozvoj mesta. Navrhujeme pokračovať v príprave potrebných mestských plôch na rozvoj a podporu priemyslu, bytovej výstavby, verejných budov pre kultúru, šport a služby.
4. Parkovacie plochy a doprava
Zo zvýšeným stupňom motorizácie mesto pociťuje veľký nedostatok parkovacích miest nielen v centrálnej časti mesta, ale aj pred bytovými domami. Najvypuklejšie je to vidieť asi na sídlisku Vinbarg. Navrhujeme sa venovať tomuto problému ešte intenzívnejšie a to budovaním ďalších parkovacích miest. Parkovacie miesta budú navrhnuté tak, aby boli kombinované so vzrastlou zeleňou. Týmto spôsobom nedôjde k prehrievaniu zaparkovaných automobilov. Pri riešení dopravy dbať na nadradenosť chodcov a peších zón tak, aby automobilová doprava nevytlačila príjemné prechádzky v rámci mestských časti. Navrhujem ďalej doplniť dopravný systém o sieť komunikácii vyhradených pre cyklistov.
5. Odpredávanie majetku mesta
Mesto v súčasnosti odpredáva nehnuteľný majetok (pozemky) bez vyžiadanie zámeru ako budúci vlastník plánuje využiť daný pozemok. Týmto spôsobom stráca priamy vplyv na výstavbu v danom území a vystavuje sa tlakom na zmenu územného plánu. Navrhujeme, aby mesto predávalo mestský nehnuteľný majetok len za konkrétnym účelom, ktorý bude zdokumentovaný architektonickou štúdiou vytvorenou buď na náklady záujemcu o odkúpenie pozemku v obchodnej súťaži alebo architektonickou štúdiou spracovanou na podnet mesta.
6. Hlavný architekt mesta
Mesto priamo nezamestnáva ani nemá externého architekta mesta už mnoho rokov. Navrhujeme, aby sa v štruktúre mesta vytvoril štatút Hlavného architekta mesta, ktorý by koordinoval územné plánovanie a prinášal ideové riešenia vzťahujúce sa k rozvoju mesta. K tomuto kroku by boli potrebné systémové zmeny v organizačnej štruktúre mesta. Historické mesto, ktoré je zapísané v zozname UNESCO by vedelo benefitovať z tohto kroku nielen na poli územného rozvoja mesta.
7. Architektonické súťaže
Zadávanie architektonických prác mesto rieši najčastejšie priamym výberom, rokovaním alebo prieskumom trhu so získaním min. troch cenových ponúk. Navrhujeme, aby mesto Bardejov opäť začalo používať možnosť, ktoré ponúkajú architektonické súťaže. Týmto spôsobom sa nevyberá len najvhodnejší dodávateľ architektonického riešenia, ale najvhodnejšie architektonické riešenie samotné.
8. Kontinuálna odborná a verejná diskusia
Rozhodnutia mesta na poli územného plánovania sa prevažne vygenerujú na úrade a následne prezentujú verejnosti. Navrhujeme častejšiu verejnú diskusiu o využití verejných priestorov a ich stvárnenia, ako aj o otázkach územného rozvoja mesta. Navrhujeme organizáciu odborných a tvorivých seminárov s účasťou verejnosti. Je potrebné vytvoriť priestor na zapojenie sa miestnej odbornej komunity v rozhodovacom procese. V meste máme množstvo schopných architektov, ktorý poznajú potreby mesta lepšie ako mimomestský architekti. Títo architekti by mali dostať možnosť spoluvytvárať rodné mesto.
9. Vizuálne znečistenie prostredia bilboardami a reklamami (Vizuálny smog)
Za posledné obdobie sa v meste premnožili reklamné pútače do takej miery, že je ťažko vnímať krásy mesta a samotnej architektúry. Nevhodné reklamné označenia a pútače sa dostávajú už aj do Centrálnej mestskej zóny - historického jadra. Z každej strany na nás "kričí" plagát alebo pútač, ktorý nám chce niečo predať. Aj keď si to mnohí neuvedomujú, má to negatívny vplyv na kvalitu prostredia, pohodu a podvedomie človeka. Nehovoriac o rušení skutočných vizuálnych hodnôt, ktoré mesto môže ponúkať. Navrhujeme, aby sa Verejným záväzným nariadením mesta zvýšil poplatok za verejné reklamné plochy a pútače. Tento krok bude mať za následok v prípade správneho nastavenia poplatkov, zníženie počtu reklamných plôch a navýšenie príjmu do mestskej pokladnice zároveň.
10. Graffiti
Graffiti sa začína čoraz častejšie objavovať na nechránených budovách v meste. I keď je možné graffiti, resp. streetart považovať za určitý druh umenia, problém vidíme v graffiti vo forme vandalizmu, kedy sú v našom meste poškodzované cudzie budovy bez súhlasu majiteľov. Navrhujeme preto, aby sa v meste vytvorili osobitné miesta pre toto umenie. Zároveň je potrebné pokračovať v monitorovaní verejných priestorov mestským kamerovým systémom, kamerový systém ďalej rozširovať a sprísniť tresty za poškodzovanie budov graffitmi. Nové budovy je potrebné navrhovať tak, aby nevznikali verejným priestorom nekontrolovateľné tmavé miesta, ktoré potom dávajú príležitosť sprejerom. Náklady na opravu týchto budov musia znášať samotný sprejeri ( alebo ich rodičia, ak ide o osoby neplnoleté).
Spracovatelia vízie: Ing.arch. Miloslav Olejár, Ing.arch. Alena Petejová
S dokumentom máme záujem ďalej detailnejšie pracovať a prizvať k jeho formovaniu aj ďalších architektov ale aj odborníkov z iných oblastí, ako aj samotných Bardejovčanov.