Závery konferencie/
- územný plán by mal vychádzať z urbanistickej koncepcie
- účasť občanov, odbornej verejnosti a akademického sektoru na plánovaní mesta prináša pozitívne výsledky, poukazujú na to skúsenosti z mesta Trenčín
- pri výbere dodávateľa architektonických prác podľa Zákona o verejnom obstarávaní je známy spracovateľ, ale nie je známe konkrétne riešenie. Pri výbere dodávateľa Súťažou návrhov je známy autor a konkrétne navrhnuté riešenie
- zapojenie odbornej verejnosti je možné aj formou „Rady pre plánovanie mesta“, ktorá v Poprade participuje na usmerňovaní územného rozvoja mesta
- útvar hlavného architekta mesta je orgán komplexne riešiaci územný rozvoj mesta v spolupráci s vedením mesta, mestským úradom, obyvateľmi mesta a ostatnými záujemcami o dané územie
- problémy miest sú síce špecifické v závislosti od krajiny, regiónu, mesta, ale mali by sme sa tiež učiť zo skúsenosti iných. Existujú problémy a ich riešenia, ktoré sú spoločné. Existuje všeobecná metodológia nazerania na problémy a ich riešenia
Odporúčanie pre Bardejov/
1. Spracovávať urbanistické koncepcie mesta ako možné vstupy pre spracovávanie územného plánu.
2. Miestna skupina nezávislých architektov má možnosť vytvoriť pojítko medzi verejnosťou a samosprávou. (Ing. arch. Tomáš Hanáček )
3a. Mestu Bardejov odporúčame realizovať výber spracovateľov architektonických a urbanistických koncepcií a dokumentácií formou súťaže návrhov v zmysle zákona o verejnom obstarávaní č. 25/2006 Z.z. a hlavne vyhlášky ÚVO o súťažiach návrhov č. 158/2006 Z.z. Obdobne je vhodné požadovať výber autorov významnejších zámerov privátnych investorov na základe výsledkov architektonických a urbanistických súťaží s tým, že sa mesto ako orgán územného plánovania, ktorý garantuje štátne, regionálne, resp. komunálne záujmy sa bude k súťažným podmienkam vyjadrovať (§4 ods.3) písm. d) zákona o obecnom zriadení ). Povinnosť riešiť konkrétne lokality, územia a stavby na základe výsledkov súťaží návrhov odporúčame určiť v záväzných regulatívoch Územného plánu mesta. Na plnenie tejto úlohy odporúčame Mestu vytvoriť podmienky v rámci jeho organizačnej štruktúry. (Ing. arch. Viera Šottníková)
3b. Odporúčame Mestu Bardejov v rámci organizačnej štruktúry Mestského úradu vytvoriť podmienky na plnenie úloh orgánu územného plánovania a územnoplánovacích činností v zmysle stavebného zákona zriadením samostatného odboru hlavného architekta (v krajnom prípade samostatné oddelenie). Ideálne by bolo zriadenie Útvaru hlavného architekta mesta ako samostatnej rozpočtovej organizácie priamo podriadenej primátorovi mesta. Toto odporúčanie vychádza o.i. aj zo stavebného zákona, podľa ktorého je obec (mesto) orgánom územného plánovania. Je to originálna kompetencia mesta. Tejto funkcii by malo zodpovedať aj profesijné obsadenie takého odboru/útvaru. Odporúčame oddeliť územnoplánovaciu činnosť od stavebného úradu, ktorý je prenesenou kompetenciou štátnej správy a jeho úlohou nie je tvorba koncepcií a rozvoja mesta, t.j. jednoznačne rozdeliť originálnu kompetenciu samosprávy (územnoplánovacia činnosť podľa stavebného zákona) a prenesenú kompetenciu štátnej správy – stavebný úrad. Náplňou práce odboru/útvaru hlavného architekta by boli o.i. aj činnosti spojené s problematikou architektonických a urbanistických súťaží. (Ing. arch. Viera Šottníková)
4. Zvážiť po vzore mesta Poprad zavedenie inštitútu Rady pre plánovanie mesta, ktorá by zapojila miestnu odbornú verejnosť do plánovania mesta a tak využila lokálny potenciál pri rozvoji mesta.
5. Zvážiť zapojenie architekta/architektov do procesu rozhodovania o územnom rozvoji mesta.
6. Spracovať víziu, identifikovať a analyzovať problémy so zapojením občanov a pripraviť akčný plán s nástrojmi na jeho realizáciu.
Poznámka: Spracované na základe vystúpení prezentujúcich a ich následných doporučení pre závery konferencie.
- územný plán by mal vychádzať z urbanistickej koncepcie
- účasť občanov, odbornej verejnosti a akademického sektoru na plánovaní mesta prináša pozitívne výsledky, poukazujú na to skúsenosti z mesta Trenčín
- pri výbere dodávateľa architektonických prác podľa Zákona o verejnom obstarávaní je známy spracovateľ, ale nie je známe konkrétne riešenie. Pri výbere dodávateľa Súťažou návrhov je známy autor a konkrétne navrhnuté riešenie
- zapojenie odbornej verejnosti je možné aj formou „Rady pre plánovanie mesta“, ktorá v Poprade participuje na usmerňovaní územného rozvoja mesta
- útvar hlavného architekta mesta je orgán komplexne riešiaci územný rozvoj mesta v spolupráci s vedením mesta, mestským úradom, obyvateľmi mesta a ostatnými záujemcami o dané územie
- problémy miest sú síce špecifické v závislosti od krajiny, regiónu, mesta, ale mali by sme sa tiež učiť zo skúsenosti iných. Existujú problémy a ich riešenia, ktoré sú spoločné. Existuje všeobecná metodológia nazerania na problémy a ich riešenia
Odporúčanie pre Bardejov/
1. Spracovávať urbanistické koncepcie mesta ako možné vstupy pre spracovávanie územného plánu.
2. Miestna skupina nezávislých architektov má možnosť vytvoriť pojítko medzi verejnosťou a samosprávou. (Ing. arch. Tomáš Hanáček )
3a. Mestu Bardejov odporúčame realizovať výber spracovateľov architektonických a urbanistických koncepcií a dokumentácií formou súťaže návrhov v zmysle zákona o verejnom obstarávaní č. 25/2006 Z.z. a hlavne vyhlášky ÚVO o súťažiach návrhov č. 158/2006 Z.z. Obdobne je vhodné požadovať výber autorov významnejších zámerov privátnych investorov na základe výsledkov architektonických a urbanistických súťaží s tým, že sa mesto ako orgán územného plánovania, ktorý garantuje štátne, regionálne, resp. komunálne záujmy sa bude k súťažným podmienkam vyjadrovať (§4 ods.3) písm. d) zákona o obecnom zriadení ). Povinnosť riešiť konkrétne lokality, územia a stavby na základe výsledkov súťaží návrhov odporúčame určiť v záväzných regulatívoch Územného plánu mesta. Na plnenie tejto úlohy odporúčame Mestu vytvoriť podmienky v rámci jeho organizačnej štruktúry. (Ing. arch. Viera Šottníková)
3b. Odporúčame Mestu Bardejov v rámci organizačnej štruktúry Mestského úradu vytvoriť podmienky na plnenie úloh orgánu územného plánovania a územnoplánovacích činností v zmysle stavebného zákona zriadením samostatného odboru hlavného architekta (v krajnom prípade samostatné oddelenie). Ideálne by bolo zriadenie Útvaru hlavného architekta mesta ako samostatnej rozpočtovej organizácie priamo podriadenej primátorovi mesta. Toto odporúčanie vychádza o.i. aj zo stavebného zákona, podľa ktorého je obec (mesto) orgánom územného plánovania. Je to originálna kompetencia mesta. Tejto funkcii by malo zodpovedať aj profesijné obsadenie takého odboru/útvaru. Odporúčame oddeliť územnoplánovaciu činnosť od stavebného úradu, ktorý je prenesenou kompetenciou štátnej správy a jeho úlohou nie je tvorba koncepcií a rozvoja mesta, t.j. jednoznačne rozdeliť originálnu kompetenciu samosprávy (územnoplánovacia činnosť podľa stavebného zákona) a prenesenú kompetenciu štátnej správy – stavebný úrad. Náplňou práce odboru/útvaru hlavného architekta by boli o.i. aj činnosti spojené s problematikou architektonických a urbanistických súťaží. (Ing. arch. Viera Šottníková)
4. Zvážiť po vzore mesta Poprad zavedenie inštitútu Rady pre plánovanie mesta, ktorá by zapojila miestnu odbornú verejnosť do plánovania mesta a tak využila lokálny potenciál pri rozvoji mesta.
5. Zvážiť zapojenie architekta/architektov do procesu rozhodovania o územnom rozvoji mesta.
6. Spracovať víziu, identifikovať a analyzovať problémy so zapojením občanov a pripraviť akčný plán s nástrojmi na jeho realizáciu.
Poznámka: Spracované na základe vystúpení prezentujúcich a ich následných doporučení pre závery konferencie.